A transzferár-szabályozás lényege az ún. kapcsolt jogviszonyban lévő személyek közötti gazdasági kapcsolat elbírálása. A nemzetközi irányelvekből indul ki, amelyeknél az alapvető jogszabályi környezetet az OECD 2010-es a multinacionális vállalkozások és az adóhatóságok számára érvényes transzferár irányelvek, illetve a személyi jövedelemadóval kapcsolatos nemzeti jogszabályok előírásai adják.

Adóellenőrzés esetén az adóhatóság követeli felmutatni az egymástól független személyek piaci áraival való „összehasonlíthatóságokat”, amely szükségessé teszi a transzferár-szabályozás dokumentációjának kidolgozását, ami meghatározza a kapcsolt jogviszonyban lévő személyek közötti tranzakciók értékét.

Ezzel kapcsolatban a cégünk a következőket kínálja:

  • a transzferár-szabályozás dokumentációjának elkészítése (master file, local file, szakértői vélemény)
  • már kidolgozott külföldről származó dokumentáció elbírálása (pl. az anyavállalattól) és helyi viszonyokhoz igazított dokumentáció kidolgozása (a leányvállalat számára)
  • a transzferár-szabályozás dokumentációjának frissítése
  • a transzferár-számlázás irányítási rendszerének beállítása
  • belső irányelvek kidolgozása a transzferárakat illetően
  • szaktanácsadás a transzferár-szabályozással kapcsolatban

A transzferár-szabályozás dokumentációján belül funkcionális- és kockázatelemzést is végzünk, amely a tranzakció gazdaságilag fontos működésének, a véleményezett tranzakció jellegéből adódóan a kockázatok elemzésének és a tranzakcióval kapcsolatos aktívák azonosítására szolgál. Ezt követően meghatározzuk a legmegfelelőbb módszereket a megszokott (független) ár meghatározására és megejtjük a független ár összehasonlító elemzését is.

A transzferár-szabályozás dokumentációja adózási célokra összefoglalókat is tartalmaz, így adóellenőrzés során annak felmutatása esetén az ügyfélnek kiegészítő szaktanácsadást is nyújtunk a független ár meghatározásának módját, illetve az összefoglaló elemzéseink magyarázatát illetően az adóhatóság részére.